Skip Ribbon Commands
Skip to main content
Use SHIFT+ENTER to open the menu (new window).
  
  
Body
Page Image
  
  
  
  

عمان 9 تموز (بترا)- انتخبت اللجنة الوطنية لأخلاقيات العلوم والتقانة الدكتور عبدالله العبادي نائبا لرئيس اللجنة بالتزكية, فيما رشحت الارشمندت الدكتور قيس صادق والدكتور عمر الجازي والدكتور سعيد جرادات لعضوية اللجنة الدولية لأخلاقيات البيولوجيا.

 

وتم خلال الاجتماع الثالث للجنة الذي عقد اليوم الثلاثاء برئاسة رئيس اللجنة الدكتور محمد حمدان , تشكيل لجنة تحضيرية للمؤتمر الثاني لأخلاقيات البيولوجيا الذي يعقد في جامعة العلوم والتكنولوجيا .

 

وعرض ممثل الاردن في الهيئة الاسلامية لأخلاقيات العلوم والتكنولوجيا الدكتور غسان فاخوري في الاجتماع نتائج وتوصيات الاجتماع التحضيري للهيئة الذي استضافه الاردن اخيرا, مشيرا الى المشاركة الاردنية في فعاليات الاجتماع عكست المستوى المتطور للخبراء والباحثين الاردنيين في مجال اخلاقيات العلوم والبيولوجيا والبحث العلمي.

 

واوعزت اللجنة الى الزملاء موسى خليفات ووليد الجلاد بإعداد تصور اولي بخصوص الترويج الاعلامي للمبادرة الوطنية لتوعية المجتمع بقضايا اخلاقيات العلوم والتقانة.

 

--(بترا) م خ/اح/م ب

9/7/20137/9/2014Events
  

عمان -الغد- اكد المدير العام لمركز العلاج بالخلايا الدكتور عبدالله العبادي أن العلاج بالخلايا سيعالج الكثير من الامراض مستقبلا، لافتا الى أن هناك إمكانية لاختصار اعداد مستخدمي الكراسي المتحركة، والحد من استهلاك الأدوية باهظة السعر في الخمسة عشرا عاما المقبلة.

وبين، في تصريح صحفي، ان زراعة الأسنان ستتاح للكثيرين، وأن مشاكل الأوعية الدموية ستكون من الماضي، وأن زراعة الكلى ستتولد من جسد المريض نفسه، لافتا الى أن الخلية الجذعية، يمكن تحويلها إلى أي نوع من الخلايا الـ220 في جسم الإنسان مخبرياً، أي يمكنها أن تصير خلايا عصبية، أو بنكرياسية تدر الأنسولين، وتعالج مرض السكري.  ولم يكتف العبادي بتسمية الخلايا الجذعية، بل أضاف لها تسمية "الخلايا الجذرية"، وهي مستعارة من الزراعة وعلومها، كما هي الخلايا الجذعية، المستندة على الجذع الذي هو مصدر الفروع وأصلها، أي باعتبار أن هذه الخلايا تستطيع أن تتمايز وتتحول إلى خلايا مختلفة، وبأنواع عديدة، وبوظائف متعددة.

وقال إن "المركز يتبنى البحث التطبيقي بكل معطياته وتفاصيله وأهدافه، أي أن نتائج أبحاثه تتعامل مباشرة مع أمراض الناس وأوجاعهم وأمنياتهم بتخفيف آلامهم، والإسهام بشفاء أمراضهم".

ويتطلع العبادي الى ان يصبح المركز مؤسسة وطنية وإقليمية وعالمية متميزة، في مجال العلاج بالخلايا ومشتقاتها وتقانتها، وأن يكون جاذباً لبحوث العلماء، في شتى مجالات العلاج بالخلايا وهندستها، وبالأنسجة وبيولوجية الخلايا الجذعية.

وعبر عن امله بأن يكون المركز محطة لتدريب العلماء والفنيين في اختصاصاته المتشعبة، ويلبي طموحات طلبة الدراسات العليا، وأن يصبح مُزوداً للخبرة والمشورة في هذه الميادين الرحبة.

وأشار الى ان المركز، اصبح متقدما في تصنيع الجلد البشري مخبرياً، وهو ما أدهش المواطنين، وأثار استغرابهم وحفّز أملهم، فالمركز تمكن من تصنيع جلد قابل للنقل والاستخدام في مستشفى الجامعة الأردنية، بعد تصنيعه من خلايا جذعية ذاتية المصدر.

وقال العبادي إن "للمركز أولويات بحثية وتطبيقية؛ فبعد تصنيع الجلد البشري، تأتي الخلايا (الميزينكيمية)، وهي خلايا نستطيع استخلاصها من شفطات الدهون البطنية، أو من نخاع العظم، ولها خصائص مهمة جداً، لأنها تسيطر على جهاز المناعة، وتشفي أمراضه، كالتصلب اللويحي".

وعن توالي الأولويات في المركز، قال العبادي "لدينا مرضى يعانون من عدم قدرة الشرايين على إيصال الدماء لأطرافهم، ما يهدد ببترها، وتستطيع الخلايا الجذعية حل مشكلتهم قريباً أيضاً، ومثلها عضلة القلب، وعلاج الخرف، وتصنيع العظم البشري، وشبكية العين".
10/7/201210/7/2014
Attachment
  
12/7/201412/7/2015
  
عمان- مندوبا عن جلالة الملك عبدالله الثاني رعى رئيس الوزراء الدكتور عبدالله النسور حفل توزيع جوائز الدولة التقديرية والتشجيعية للعام 2014 الذي أقيم أمس الخميس في المركز الثقافي الملكي.
ومنحت جائزة الدولة التقديرية في حقل الآداب في مجال الرواية بالتساوي بين الروائي جمال ناجي، والروائية سميحة خريس، والروائية ليلي الاطرش، وفي حقل الفنون في مجال الاخراج الدرامي منحت الجائزة مناصفة بين المخرجين عدنان الرمحي، وموفق الصلاح.
وفي حقل العلوم الاجتماعية في مجال القانون الدستوري منحت الجائزة مناصفة بين عضو المحكمة الدستورية الدكتور نعمان احمد الخطيب، والباحث القانوني في المحكمة الدستورية الدكتور ليث كمال نصراوين، وفي حقل العلوم في مجال طب وجراحة الامراض السرطانية منحت للدكتور عبدالله عويدي العبادي. كما منحت جوائز الدولة التشجيعية في حقل الفنون بمجال الافلام التسجيلية للمخرج معتز جانخوت عن فيلمه (وطن)، وحجبت الجائزة في حقلي الآداب في مجال النص المسرحي، والعلوم في مجال الطاقة المتجددة، كما حجبت جائزة العلوم الاجتماعية في المشروعات الشبابية الريادية الاجتماعية - الثقافية .
وقالت وزيرة الثقافة لانا مامكغ في كلمة لها بالحفل  اننا « اليوم نحتفي بحصاد مختلف، نحتفي بثمار التعب الجميل، ونقول مرحى لكل من شاء ان يتصدى بما انتج من علم او ادب او فكر لدعاة التعتيم على العقول والقلوب واغتيال فرحة الحياة، مضيفة ان هذا يوم فرح اردني بامتياز، ونحن نحتفل بالابداع والمبدعين، وبذويهم وأحبائهم، والذين احاطوا بالحالة الابداعية بما يلزم من دعم ومؤازرة فالنجاح الذي هو منجز جماعي» . وبينت ان في بلدنا الصغير الطيب النبيل الذي في ذاته ايضا يشكل حالة تميز وقصة ابداع، نجدد العزم على بذل المزيد من الجهد من اجل تعزيز مسيرته ونهضته وتقدمه في ظل راعي المسيرة صاحب الجلالة الهاشمية الملك عبدالله الثاني حفظه الله الذي نفخر وتعتز بدعمه الموصول وتوجيهاته السامية برعاية الابداع والمبدعين وتكريمهم تقديرا وعرفانا بجهودهم المميزة.
وقال الروائي جمال ناجي في كلمة الفائزين» ان من تم تكريمهم اليوم، يمثلون الوجه الفاعل المنتج للثقافة المتنورة التي تسعى الى احداث تغييرات جوهرية في الخطاب الاجتماعي وفي السلوك الانساني الذي ينتصر لقضايا الوطن والانسان، مضيفا ان الاعمال الابداعية خير مرجع ودليل على مدى تمسكهم برسالتهم الثقافية والسياسية والاجتماعية الحضارية وهي الرسالة التي مثلت دليل حياة لهم منذ ان شقوا طريقهم نحو الابداع والنجاح «. وبين ان هذه الثلة من المبدعين قدمت لوطنها ومجتمعها ما يستحق التكريم، واننا نبارك لهم جميعا وللوطن الذي يزدهي بنتاجاتهم المتميزة وللأجيال القادمة هذا التأسيس المعرفي والمرجعي الذي تنطوي عليه أعمالهم التي تمثل إرثا ثريا للباحثين والمفكرين.
وفي نهاية الحفل وزع رئيس الوزراء الجوائز والشهادات على الفائزين. يذكر ان وزارة الثقافة تعمل على دعم هذه الجوائز منذ عام 1977 إذ شهدت الاعوام الماضية منح قرابة 62 جائزة تقديرية، و29 جائزة تشجيعية حصل عليها 89 مبدعا وعالما، إضافة إلى أربع مؤسسات أكاديمية واجتماعية أردنية.
1/22/20151/25/2016
  

​Dr Abdallh Al Abbadi interview with IFMAS-Jordan magazinemag.pdf

4/9/20154/9/2016News
  
3/10/20159/10/2015Events
  

The Qatar National Research Fund (QNRF)  announced  that  a project  to be conducted in the Cell Therapy Center (CTC), University of Jordan, headed by prof. AL-Abbadi  is granted by (QNRF) .

Prof. AL-Abbadi  the director of the CellTherapy Center declared  that  this project  was one of the three winning projects, among fifty three  projects that have  applied for this grant.

Prof. AL-Abbadi will head a joint team of Jordanian and Qatari scientists to treat Foot Ulcer in Diabetic patients .

5/13/201511/13/2015News
  
5/18/201511/18/2015News
  

​Prof. AL-Abbadi and the Cell Therapy Center team express their deepest condolences to the family of Mr. Samih Darwazeh, the former minister and member of the board of Trustees of Cell Therapy Center, for their loss and they express their warm heart-felt sympathies.

5/17/201511/17/2015News
  
6/30/201512/30/2015News
  

Family of the cell therapy center congratulates our colleague Dr. Hanan Doud Jafar for receiving a doctorate in stem cell biology from the University of Jordan.​

8/6/20152/6/2016News
  

Cell therapy center holds weekly series of lectures under the title (Journal Club) where is the latest developments and scientific research on the subject of stem cell therapy debate.

this week lecture was entitled:

​(Automated selection of synthetic biology parts for genetic regulatory networks  )

Which was presented by Ms Farah Attieh, student at the Massachusetts Institute of Technology / USA, who is currently being a trainee in cell therapy center.​

8/4/20152/6/2016News
  

Cell therapy center holds weekly series of lectures under the title (Journal Club) where is the latest developments and scientific research on the subject of stem cell therapy debated.

This week lecture was entitled :

 ( Human mid- trimester amniotic fluid stem cells cultured under embryonic stem cell conditions with Valproic acid aquire pluripotent characteristics )

 

 ​Which was presented by MRs. Diana Shahin, atrainee in the cell therapy center​

8/11/20152/10/2016News
  

Professor Timothy Pruett, Head of the Division of Surgery and transplant of Clinical Medical Center / University of Minnesota,  made a quick visit to The Cell Therapy Center.

Prof.  AL Abbadi, Director of the center, accompanied  Prof . Pruett on a tour to the functional units of the center, which includes:  Cultivation and Production of cells for clinical use - referred  as the factory - , the Laboratories,  Day Care, the Operating room, Eye clinics, and Dental clinic.

Prof . Pruett was greatly impressed by the advance levels achieved by the center in terms of  equipment and rarity. He praised the standards adopted for self generating human cells, both  for therapeutic and research purposes.​



prof tim.jpg



9/1/20153/1/2016News
  

The employees of the Cell Therapy Center congratulate Prof. AL-Abbadi, Director of the Cell Therapy Center, for  performing the ritual of Hajj this year .

 

May Allah accept your Obedience.​

9/29/20153/29/2016News
  
10/29/20154/29/2016News
  



presentation1.jpgpresentation.jpg



The Cell Therapy Center  hosted  two presetations on Tuseday  The third of October by application specialists on the following topics:

 

1​.     Use of MassARRAY in personalized Medicine, given by Agena Biosciences

 

    2.  Bioplex technology: overview, given by Biorad           

 

11/3/20155/3/2016News
  

himophilia.jpghimophilia2.jpg
 
 
 
 
 


A delegation from WFH made a visit to The Cell Therapy Center.The delegation discussed possible collaboration and joint research with CTC. Prof Awidi, Director of the center, accompanied them on a tour to the functional units of the center, including: GMP Cell Culture facilities, the diagnostic, research and imaging Laboratories,  day Care clinical unit, the Operating room, Eye clinic, and Dental clinic.

 

11/3/20155/3/2016News
  

hashemieh 2.jpg

A scientific trip at the Cell Therapy Center was arranged for the students of  Al-Hashemieh School, from Maan. They were given a brief introduction about the research and clinical laboratories followed by a visit .        

The students and teachers were pleased with the level of  hospitality  they received  during their visit in The Cell Therapy Center .​ ​

11/2/20155/2/2016News
  

تكريم د رنا.jpg
 

Prof.  Aweidi attended a concluding  ceremony of  a training course entitled :

International Network, Research Dissemination & Grant Development

This course  was organized for the technical staff  at the Cell Therapy Center,  by Dr. Rana  Dajani , Associate Professor at the Hashemite University . She conducted this course during her short  tenure at the center as a visitor professor.

The topics included in the course were :

 How to network and be famous-

How to write a grant and win it-

How to write a scientific paper and publish it-

How to use endnote and save time-

Mentoring-

Talks with noble prize winners via skype-​

Prof. Awidi awarded  Dr. Rana with a souvenier of the center  for her input in in organizing and successfully conducting  this training course. This course brought  a significant impact in the development of  research skills and efficiency of the technical staff at the center .

10/22/20154/22/2016Events
  
11/16/20155/16/2016News
  

A workshop was held in Cell Therapy Center about Next Generation Sequencing for Genomics Research on 15th of November .The objective of this workshop is to discuss the basic principles of genomic science and NGS technologies, demonstrate procedures and applications of the two platforms, and explore paths for research and training using the NGS techniques.

 

Workshop Discussion Topics :

Fundamental principles and basic techniques of molecular- and genomic-based approaches for disease detection and characterization;

  Major NGS platforms and functional features, with emphasis on Ion Torrent PGM and Illumina MiSeq;

Research and collaboration procedures and logistical planning;

 Near term and long term vision for research, training, and collaboration.


The Speakers were :​

 Genomic science and technology for medicine and public health – Dr. Helen Cui​

 Next generation sequencing technologies, sample preparation and management – Dr. Momchilo Vuyisich

 Introduction of UJ- Cell Therapy Center, Tour – Dr. Abdalla Awidi

  Introduction of JUST-PHBC/Genomics Center – Dr. Amjad Mahasneh

 NGS research and development highlights, collaboration requirements and considerations – Dr. Helen Cui

 ​

11/16/20156/16/2016Events
  
11/23/20155/23/2016News
  

Picture 253.jpgPicture 252.jpg
 
 
 

12/2/20151/6/2016News
  

Cell therapy center holds weekly series of lectures under the title (Journal Club) where is the latest developments and scientific research on the subject of stem cell therapy debate.

this week lecture was entitled:

"Health care waste segregation and handling."​

It was presented by Mrs. Sara AL-Hasan who is a quality officer at Cell Therapy Center.

11/26/20155/26/2016News
  

Cell therapy center holds weekly series of lectures under the title (Journal Club) where is the latest developments and scientific research on the subject of stem cell therapy debate.

this week lecture was entitled:

"Induced Pluripotent Stem Cells as a New Therapeutic Strategy for Glaucoma.."​

It was presented by Dr Diala  Abu Hassan​.

11/12/20155/12/2016News
  

The Cell Therapy Center  hosted  a presetation on Tuseday, 19th of January by Dr. Munir Abu Helalah.

Its subject was about "Overview of study designs.".

     

1/20/20167/20/2016News
  

Cell Therapy Center holds weekly series of lectures under the title (Journal Club) where is the latest developments and scientific research on the subject of stem cell therapy debate. this week lecture is entitled:


 "Platelet rich plasma extract promotes angiogenesis through the angiopoietin 1-Tie2 pthway"​


It will be presented by Rand Zaza​, a lab technician in CTC.

1/20/20167/20/2016News
  

Professor Nuhad K. Ibrahim from The University of Texas, Anderson Cancer Center, Houston, visited The Cell Therapy Center on Tuesday 23 rd of February. He presented a lecture titled 'Management of HER2 +ve Metastatic Breast Cancer' . Prof. Awidi, Director of the Center, accompanied  Prof. Ibrahim on a tour to the functional units of the Center, the Laboratories and the clinics. Prof . Nuhad K. Ibrahim  was greatly impressed by the advance levels achieved by the Center.​

20160223_123411.jpg20160223_125424.jpg




2/23/20168/25/2016News
  
 
 Prof. Awidi welcomed Prof. Ghulam Mufti (DM FRCP FRCPath ), Professor of  Haematological Oncology from King's College London on February 18th. Prof. Ghulam Mufti is an international expert and researcher in the field of bone marrow cancers.

 Professor Awidi accompanied the guest on a tour of the center and discussed the possibility of co-operation for the treatment of cancers using stem cells and exchange of scientific expertise.


IIMG-20160223-WA0004.jpg 

 
 

2/18/20168/18/2016News
1 - 30Next